
Psychoedukacja jest istotna, użyteczna i przede wszystkim skuteczna.
„Proces uczenia pacjentów i członków ich rodzin o naturze choroby, w tym o jej etiologii, progresji, konsekwencjach, rokowaniu, leczeniu i alternatywach”
Barker w Słowniku Opieki Społecznej
Psychoedukacja łączy elementy terapii poznawczo-behawioralnej, terapii grupowej i edukacji. Podstawowym celem jest dostarczenie wiedzy na temat różnych aspektów stanów emocjonalnych i zachowania, leczenia, tak aby mogło to przełożyć się na uzyskanie lepszych wyników terapeutycznych ogólnie.
-celem jest pomoc ludziom w lepszym zrozumieniu stanów zdrowia psychicznego
– jest uważana za istotny aspekt procesu terapeutycznego
– psychoedukacja jest elementem większości terapii traumy
Powszechnie wiadomo, że osoby, które rozumieją wyzwania, przed którymi stoją, a także posiadają wiedzę na temat swych osobistych umiejętności radzenia sobie, zasobów wewnętrznych i zewnętrznych oraz własnej siły, często lepiej radzą sobie z trudnościami, czują, że mają większą kontrolę nad swoim życiem i mają większą wewnętrzną zdolność do pracy na rzecz dobrego samopoczucia psychicznego i emocjonalnego .
„Psychoedukacja poprawia wyniki zdrowotne i zmniejsza koszty opieki zdrowotnej u pacjentów z przewlekłymi chorobami fizycznymi, schorzeniami psychicznymi, intensywnie korzystającymi (somatykami) usług medycznych, nadużywających substancji psychoaktywnych oraz pacjentów przed lub po zabiegu chirurgicznym.”
Źródło: PSYCHOEDUCATION IN CONJUNCTION WITH PSYCHOTHERAPY PRACTICE, Evidence-Based Adjunctive Treatments, Practical Resources for the Mental Health Professional